Od dnia dzisiejszego rozpoczyna sie tegoroczna matura. Najpierw język polski. Do obowiązkowego egzaminu pisemnego z języka polskiego w całej Polsce przystąpi niemal 400 tys. abiturientów z ponad 8 tys. szkół ponadgimnazjalnych. POWODZENIA !!! Odpowiedzi i testy już niedługo na Bialogardzianin.pl ZOBACZ TEST PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI ZAD. 1 Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1? Pytania postawione na początku akapitu 1. wprowadzają czytelnika w temat. Za ich pomocą autor artykułu zapowiada o czym będzie pisał. Zwracając się do niego w ten sposób, podkreśla też fakt, że problem nie jest mu obcy. ZAD. 2 W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy się zbyt dobrze. Nie można postawić znaku równości między rozmową, a komunikacją. Komunikacja jest czymś więcej. Wiąże się z obustronnym zrozumieniem. ZAD. 3 Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna. Komunikacja niewerbalna to towarzyszące rozmowie gesty, ton głosu, kontakt wzrokowy czy dotykowy. ZAD. 4 Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu. Wyznaczniki spójności tekstu: jednak, owa komunikacja, tak więc ZAD. 5 Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe. c. umiejętność wzajemnego słuchania, d. wrażliwość na drugiego człowieka, e. empatyczna reakcja rozmówców ZAD. 6 Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka artykułu? W akapicie 2. autorka polemizuje z przekonaniem, że komunikacja to wyłącznie wymiana poglądów, oparta jedynie na wygłaszaniu swoich opinii. W akapicie 4. autorka artykułu polemizuje z twierdzeniem, że rozmowa jest wyłącznie przekazywaniem sobie informacji. ZAD. 7 Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie. Akapit 5. służy przejściu od opisu przebiegu rozmowy do stworzenia definicji właściwej komunikacji międzyludzkiej. ZAD. 8. Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań. 1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani. 2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja. 3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem. Impresywna - 3 Poznawcza - 2 ZAD. 9 Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki? 1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów. 2. Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych. ZAD. 10 Użyte w akapicie 7. cudzysłowy C. wprowadzają element ironii. ZAD. 11 Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedź autorki. Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu. 1. nazwa zabiegu językowego: używanie trybu rozkazującego przykład: Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania. 2. nazwa zabiegu językowego: używanie bezokoliczników przykład: Zamiast oceniać - co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie - trzeba skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie. ZAD. 12 Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega. Akapit 7. ilustruje przykładami twierdzenia z akapitu 6. Rozwija temat. Komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7). ZAD. 13 Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi ze skutecznej komunikacji. 1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli. 2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.